Zelf boekhouden?

Wist u dat in Nederland ruim 78% van de ondernemers zelf hun boekhouding doet? In België is dit aanzienlijk minder, maar ook daar is de trend dat steeds meer ondernemers zelf hun boekhouding gaan doen.

Veel ondernemers zijn bang om zelf te boekhouden. Het klinkt ook ingewikkeld. De tijden waarin echter enkel een boekhouder kon boekhouden zijn gelukkig voorbij. Dit komt door de razendsnelle ontwikkeling van boekhoudprogramma’s, die eigenlijk al het werk uit uw handen nemen. Waar u voorheen boekhoudprogramma’s zeer technisch in ingewikkeld waren en daadwerkelijk veel kennis van boekhouding vereiste, is het tegenwoordig niet meer dan uw inkopen, verkopen en bankafschriften invoeren. De rest gaat automatisch.

Zelf boekhouden vs. boekhouding uitbesteden

Ga hieronder met uw muis over één van de blokken om direct de voordelen te ontdekken van zelf boekhouden, of uw boekhouding uitbesteden.

Zelf boekhouden

Wat zijn de voordelen van zelf boekhouden?

Zelf boekhouden

  • Het bespaart heel veel geld op uw boekhouder / accountant
  • U heeft meer inzicht in uw boekhouding & financiën
  • Het is écht makkelijker dan u denkt

Boekhouding uitbesteden

Wat zijn de voordelen van uw boekhouding uitbesteden?

Boekhouding uitbesteden

  • U heeft er geen omkijken naar, dat scheelt in de zorgen
  • De kennis van een boekhouder kan voordelen opleveren
  • U kunt er vanuit gaan dat alles correct is geregeld

Zelf boekhouden in samenwerking met uw accountant

Wat ook heel veel gebeurd is dat ondernemers hun boekhouding grotendeels zelf doen. Zo kan de ondernemer zelf zijn inkopen, verkopen en bankafschriften in het boekhoudprogramma invoeren. Vaak hebben deze ondernemers dan nog wel een accountant die bijvoorbeeld:

  • De jaarrekening opstelt
  • Periodiek een controle van de boekhouding uitvoert
  • Tips geeft over hoe bepaalde handelingen geboekt dienen te worden

Op deze manier kunt u 90% van het werk zelf doen, maar heeft u wel een expert die af en toe meekijkt, uw boekhouding controleert of de jaarrekening voor u opstelt. Let op: als zzp-er hoeft u geen jaarrekening op te stellen.

Zelf boekhouden, hoe?

Wat dient u nu precies te doen als u zelf de boekhouding gaat doen? Hieronder leggen we in enkele stappen uit met welke taken zelf boekhouden komt:

  • Allereerst moet u een geschikt boekhoudprogramma vinden. Wij raden een boekhoudprogramma sterk aan boven iets als Excel, omdat het veel meer werk uit uw handen neemt en voorkomt dat u fiscale fouten gaat maken.
  • Uw inkopen dient u in te boeken. Dus koopt u iets zakelijk, dan boekt u dit als inkoopfactuur in het boekhoudprogramma.
  • Uw verkopen dient u in te boeken. Verkoopt u een product of levert u een dienst, dan dient u hier een verkoopfactuur voor te maken.
  • Uw bankafschriften dient u te verwerken. Dit betekend dat u moet aangeven dat u een bepaald bedrag op de bank heeft ontvangen of dat er een bepaald bedrag is afgegaan. Per banktransactie koppelt u de verkoop- of inkoopfactuur die erbij hoort.
  • Het zelfde geld voor kastransacties (niet bancaire transacties)
  • Tot slot dient u uw btw- en ICP-aangiftes te versturen naar de Belastingdienst (of in België bij Intervat te uploaden).

Dit klinkt wellicht toch nog ingewikkeld, maar dat valt reuze mee. Een boekhoudprogramma neemt namelijk het meeste werk voor u uit handen. Zo worden bankafschriften vaak automatisch verwerkt in uw boekhouding en gekoppeld aan de juiste in- of verkopen. Ook kunt u vanuit de meeste boekhoudprogramma’s uw btw- of ICP-aangifte automatisch laten berekenen en zelfs direct versturen naar de Belastingdienst.